Tips

Här samlar jag tips på olika saker som jag lärt mig under resans gång. Det finns ingen regel för NÄR dessa ska användas. Före eller efter. Det är personligt. Tro nu inte att ni måste göra allt på en gång för att uppnå resultat. Läs en i taget och känn efter om det passar just DIG.

Stoltricket

Jag fick ett råd av en vän precis i början när jag blivit sjuk. Det är ett bra råd men just då var jag inte alls förmögen att lyda det. Nu går det mycket bättre. Men bäst är det att använda sig av det INNAN det är för sent.

Sätt dig på en stol. Andas lugnt. Försök att inte tänka på någonting. Fokusera på vad du känner i kroppen. Vad tycker magen att ni ska göra idag? Skicka borden och måsten på semester. Det kan ta ganska så lång tid innan något dyker upp. Men vara bara lugn. Förr eller senare så vet du.

Saker som min mage brukar vilja göra är; Ligga i soffan och plöja igenom avsnitt efter avsnitt i nån serie på Netflix. Sitta i favoritfåtöljen och sticka och lyssna på podcasts. Sitta vid datorn och växlande hålla koll på Facebook, Twitter och Pinterest. Allt medan dammtussarna ligger kvar i hörnen och resväskan jag kom hem med för en vecka sen fortfarande ligger ouppackad. Ibland vill faktiskt magen, hör och häpna, dammsuga, rensa en garderob, städa kylskåpet eller nåt annat oväntat.

Något som min mage aldrig vill göra är till exempel att bjuda hem vänner på middag, gå på teater eller annat kulturellt, åka ner på stan och köpa kläder eller nåt annat onödigt, baka eller vräka i mig en påse godis. Så det tvingar jag mig till ibland. Kanske inte det där med godispåsen då.

För att jag inte helt ska få spader på röran i lägenheten brukar jag köpa en bukett blommor och ställa på vardagsrumsbordet. Jag plockar bort allt som samlats där sedan sist och tänder ljus. Vips så känns hela lägenheten städad och fin.

Hjärnforskaren Agneta Sandström har kommit fram till riktigt intressanta upptäckter när det gäller utbrändhet. jag tycker absolut att ni ska läsa om det i den här artikeln. Hennes råd att att varje dag ägna en stund åt att göra ingenting.

Och nu sitter ni och tänker… den där människan vet inte vad hon pratar om. Det har jag inte tid med!! Jag har MASSOR att göra på jobbet, det finns inga vikarier, vi ska ha gäster på fredag… bla bla bla… Men det har ni visst det!! Om alternativet är att ni inte kan jobba på flera år eller inte vågar träffa folk, så inser ni att det är en väldigt lite uppoffring. Det är till och med så att det är när ni har som minst med tid det är som viktigast att göra det. Att spara till man har en ledig stund funkar lika illa som när en vän till mig som när hon blev ledsen tänkte… på lördag ska jag gråta.

Mindfulness

Nu tror du att jag ska skriva att du ska ägna dig åt mindfulness. Men ska jag inte alls. Det är säkert bra för somliga. Men att ta sig för och lära sig det är inte något som alla kan ta sig för. Jag tillhör en av dom. Samma gäller för meditation. När jag var som mest stressad tyckte jag bara att det var något jag blev ännu mer stressad av. Inte hade jag tid med sånt!

Men jag har lärt mig ett trick som jag tror är mindfulness. När jag är så trött att jag bara vill kräkas är det ändå inte säkert att jag kan somna om jag lägger mig. Det är svårt att få stopp på tankarna som åker karusell i huvudet. Då fokuserar jag på EN sak som jag känner i kroppen. För mig fungerar det att känna efter hur andetagen känns i näsan. För just dig kanske något annat fungerar bättre. När jag gör det så har jag inte möjlighet att tänka på annat. Även om jag inte somnar så slappnar jag av och hjärnan får vila en stund. Jag ställer klockan på en timme, och stänger av ljudet på telefonen, så att jag inte störs av att det ringer eller det plingar till om det kommer ett meddelande. Jag kan nämligen bli stressad av att tänka på hur mycket tid jag ”förlorar” om jag sover för länge. Vad jag nu skulle ha gjort på den tiden har jag ingen aning om.

Motion

Motion hjälper mot depression. Det vet jag också. Det hjälper också i förebyggande syfte. Endorfiner mår vi alla bra av. Men när jag var som mest stressad tyckte jag inte att jag hade tid. När jag var som mest deprimerad orkade jag helt enkelt inte. Att gå på gym, eller annan organiserad och tidsbestämd aktivitet, var inte att tänka på. Korta perioder har det fungerat. Men jag har aldrig lyckats hålla i det mer än någon vecka.

Att lägga upp en plan för hur jag ska motionera är jag bra på. Oftast tycker jag att jag ska ägna mig åt diverse olika aktiviteter flera gånger i veckan. Det enda resultatet blir att jag får dåligt samvete över att det inte blir av. Missar jag bara en enda gång känner jag mig misslyckad.

Mitt tips är att inte göra en plan. Inte sätta upp mål för vad och hur mycket jag ska träna. Utan helt enkelt ta det som det blir och vara nöjd med det. En fördel jag har är att jag har hund. Alltså måste jag ut och promenera en stund varje dag. Det här kan ta emot och när jag var som tröttast blev det väldigt korta promenader. Ändå bestämde jag mig för att vara nöjd att jag överhuvudtaget tagit mig ut.

En del dagar tar det emot att komma ut även nu. Då intalar jag mig själv att en liten sväng orkar jag med. När jag väl klätt mig och kommer ut blir det ofta en lång promenad. Om inte vädret är helt bedrövligt. Med lång menar jag ungefär en timme.

Om jag är riktigt på hugget så gör jag några yogaövningar när jag kommer in. Men det är minsann inte ofta. Jag ser det som att OM det händer så är det en bonus. Nu rekommenderar jag inte att du ska skaffa hund om du inte har en. Då får man hitta annat som hjälper till att komma ut. Att hitta en bra podcast eller en ljudbok att lyssna på är ett bra trick.